| 1 |
1. Bedrijfsfactor |
Symbool |
Eenh |
Worm |
Wiel |
| 2 |
Bedrijfsfactor |
KA |
-- |
1.00 |
1.00 |
| 3 |
2. Koeling |
Symbool |
Eenh |
Worm |
Wiel |
| 4 |
Hoogst toelaatb olietemperatuur |
θL |
°C |
90 |
90 |
| 5 |
Omgevingstemperatuur |
θi |
°C |
20 |
20 |
| 6 |
Warmtewisseloppervlakte |
Aca |
m² |
2.9000 |
2.9000 |
| 7 |
Warmtewisselcoëfficiënt |
kca |
kW/m²° |
0.028 |
0.028 |
| 8 |
Behuizing is voorzien |
-- |
-- |
ja |
ja |
| 9 |
Met koelribben |
-- |
-- |
ja |
ja |
| 10 |
Er is gedwongen ventilatie |
-- |
-- |
ja |
ja |
| 11 |
Er is rijwind |
-- |
-- |
neen |
neen |
| 12 |
Met rijwindsnelheid |
vai |
m/s |
0.00 |
0.00 |
| 13 |
3. Verlangde slijtagegrens |
Symbool |
Eenh |
Worm |
Wiel |
| 14 |
Slijtagegrens in tanddikte |
DsnL |
mm |
0.000 |
0.000 |
| 15 |
Slijtagegrens in massa |
DmL |
kg |
0.100 |
0.100 |
| 16 |
4. Verlangde min veiligheidsfact |
Symbool |
Eenh |
Worm |
Wiel |
| 17 |
Veiligheidsf warmlopen |
ST |
-- |
-- |
1.00 |
| 18 |
Veiligheidsf contactspanning wiel |
SH |
-- |
-- |
1.00 |
| 19 |
Veiligheidsf slijtage tanden wiel |
SW |
-- |
-- |
1.00 |
| 20 |
Veiligheidsf tandvoetspanning wiel |
SF |
-- |
-- |
1.40 |
| 21 |
Veiligheidsf doorbuiging wormas |
Sd |
-- |
1.00 |
-- |
| 22 |
5. Materialenpaar |
Symbool |
Eenh |
Worm |
Wiel |
| 23 |
Materialenpaarfactor |
WP |
-- |
1.10 |
1.10 |
| 24 |
Testsnelheid materialenpaar |
vg0 |
m/s |
0.13 |
0.13 |
| 25 |
6. Berekening van koeling |
Symbool |
Eenh |
Worm |
Wiel |
| 26 |
Toelaatbare opwarming |
θuP |
°C |
59.2 |
59.2 |
| 27 |
Warmtewisseloppervlakte |
Aca |
m² |
2.9000 |
2.9000 |
| 28 |
Warmtewisselcoëfficiënt |
kca |
kW/m²° |
0.0276 |
0.0276 |
| 29 |
Warmteafvoerstroom |
Qab |
kW |
4.738 |
4.738 |
| 30 |
Totaalvermogenverlies |
PV |
kW |
4.609 |
4.609 |
| 31 |
Veiligheidsfactor warmlopen |
ST |
-- |
1.03 |
1.03 |
| 32 |
7. Berekening contactspanning |
Symbool |
Eenh |
Worm |
Wiel |
| 33 |
Elasticiteitsfactor |
ZE |
/N/mm |
152.50 |
152.50 |
| 34 |
Wormmiddellijnverhouding |
d1/a |
-- |
0.33 |
-- |
| 35 |
Contactfactor |
Zρ |
-- |
2.979 |
2.979 |
| 36 |
Berekende contactspanning |
σH |
N/mm² |
-- |
241.8 |
| 37 |
Effectieve levensduur |
Lhc |
h |
-- |
25000 |
| 38 |
Levensduurfactor |
Zh |
-- |
-- |
1.000 |
| 39 |
Belastingencyclifactor |
Zn |
-- |
-- |
0.805 |
| 40 |
Vermoeiingscontactspanning |
σHlim |
N/mm² |
-- |
733 |
| 41 |
Toelaatbare contactspanning |
σHP |
N/mm² |
-- |
590 |
| 42 |
Veiligheidsfactor contactspanning |
SH |
-- |
-- |
2.44 |
| 43 |
8. Berekening slijtage wiel |
Symbool |
Eenh |
Worm |
Wiel |
| 44 |
Geproject tandoppervlakte worm |
Ap2 |
mm² |
-- |
1280 |
| 45 |
Slijtageoppervlakte tand van wiel |
Az2 |
mm² |
-- |
1372 |
| 46 |
Slijtagegrens in massa |
Dmlim |
kg |
-- |
0.100 |
| 47 |
Aantal belastingscycli |
NL |
Mcy |
-- |
56.250 |
| 48 |
Slijtagevermoeiingsspanning |
σWlim |
N/mm² |
-- |
82.5 |
| 49 |
Slijtageruwheidsfactor |
WR |
-- |
-- |
0.99 |
| 50 |
Slijtagewrijvingssnelheid |
vg1 |
m/s |
-- |
6.59 |
| 51 |
Slijtagesnelheidsfactor |
Wv |
-- |
-- |
3.14 |
| 52 |
Toelaatbare slijtagespanning |
σWP |
N/mm² |
-- |
281.2 |
| 53 |
Veiligheidsfactor slijtage wiel |
SW |
-- |
-- |
1.16 |
| 54 |
9. Berekening tandvoetsterkte |
Symbool |
Eenh |
Worm |
Wiel |
| 55 |
Tandbreedte aan de voet |
b2 |
mm |
-- |
70.00 |
| 56 |
Omtrekskracht |
Ft2 |
kN |
-- |
21.237 |
| 57 |
Berekende tandvoetspanning |
σF |
N/mm² |
-- |
29.1 |
| 58 |
Belastingwisselfactor |
YA |
-- |
-- |
1.00 |
| 59 |
Vermoeiingstandvoetspanning |
σFlim |
N/mm² |
-- |
225.0 |
| 60 |
Toelaatbate tandvoetspanning |
σFP |
N/mm² |
-- |
225.0 |
| 61 |
Veiligheidsfactor tandvoetsterkte |
SF |
-- |
-- |
7.73 |
| 62 |
10. Berekening doorbuiging wormas |
Symbool |
Eenh |
Worm |
Wiel |
| 63 |
Traagheidsmoment |
I1 |
mm^4 |
2352140 |
-- |
| 64 |
Berekende doorbuiging wormas |
fm |
mm |
0.035 |
-- |
| 65 |
Toelaatbare doorbuiging wormas |
fmP |
mm |
0.042 |
-- |
| 66 |
Veiligheidsf doorbuiging wormas |
Sd |
-- |
1.21 |
-- |